A Révfülöp hajtáskorszerűsítése során a hagyományos hajócsavaros propulziót felváltotta a vízsugárhajtás. A HES-TDL a szükséges bontási munkák után elvégezte a hajótest átalakítását, a gépészeti szereléseket, a csőszerelést, a kapcsolódó villanyszerelést és a burkolatok javítását is. A menetkészen átadott hajó ritka példája a vízsugárhajtás alkalmazásának dunai személyhajókon.
"Az összes kapcsolódó rendszerelemet hozzá kellett igazítani az új meghajtáshoz, így a főgépek és hajtóművek beépítése mellet komoly munka övezte többek között a hűtés-, az üzemanyag-, és a kipufogórendszer átépítését, valamint az akkumulátorok, generátorok és a kapcsolótábla felülvizsgálatát és javítását. Az alapvető üzemi rendszer átalakítása mellett sor került az utastér és kormányállás klimatizálására, a korlátok és a dörzsfa felújítására, a horgonycsörlő javítására, a fenékvíz-, és tűzjelző rendszer kiépítésére, és a víz alatti felületek festésére is. Érdekes kihívást jelentett, hogy a hajótest néhol hagyományos szegecseléssel, más helyeken pedig hegesztéssel készült, így mindkét technológia alkalmazásában bizonyíthattuk szakértelmünket."
– mondta Hadászi Szabolcs, a HES-TDL stratégiai vezetője.
A Budapesti Közlekedési Zrt. kötelékében három 3011 típusú vízibusz hajó található, ezek közül kettő, a Budavár és a Lágymányos már évtizedek óta a Dunán teljesít szolgálatot, a Révfülöp pedig 2017-ben került át a Balatonról. A hajó az MHD Váci Gyáregységben készült 1963-ban, azóta több hajtáskorszerűsítésen esett át. Mivel a géptér hátra került a kormánytérbe, megváltozott a hajó úszáshelyzete, ezért a hajótest a hátsó harmada teltebb formát kapott, egy úgynevezett "szoknya" épült hozzá. A far egyes részei az eredeti technológiának megfelelően szegecseléssel, míg más részei hegesztéssel készültek. A munkák megkezdése előtt a Révfülöp hajó hajtásrendszere működésképtelen volt, a beépített propulziós rendszer a főgépekkel együtt szintén üzemképtelen állapotban volt. A hajó újonnani üzembeállításának célja, hogy javítsa a jelenlegi hajóflotta rendelkezésre állását, valamint biztosítsák a hajók futásteljesítményének és karbantartási ciklusainak egyenletes elosztási lehetőségét.
A hajó műszaki felmérése és a kivitelezési munkák megkezdése előtt magasnyomású berendezéssel le kellet tisztítani a hajótestet, kiemelt figyelmet fordítva a vízvonal alatti részek megfelelő állapotának megőrzésére. A hajó korábbi propulziós rendszerét ki kellett szerelni a beépített gépalap-magasítással együtt, a hidrosztatikus hajtás elemeit, valamint a funkció nélküli kormányrendszert meg kellet szüntetni, a vízsugárhajtómű integrálásához pedig egy olyan új fogadószerkezet építésére volt szükség, amely szilárdan beépíthető. Az új hajtómű mögé egy anyagában korróziónak jól ellenálló, úgynevezett ütközőkonzolt kellett gyártani és felszerelni a hajtóművek mechanikai védelme érdekében. A konzol kialakításának lehetővé kellett tennie egy szerelőpadló kialakítását is a hajtóművek közé.
A hajó hajtásának átépítése során az üzembehelyezéséhez szükséges elektromos rendszerek munkáit is el kellet végezni. A vezetékrendszer, a kapcsolótáblák és az elosztószekrény átvizsgálására is sor került, az új egységek beépítését pedig illeszteni kellett a már meglévő elektromos hálózathoz. A hajó utasterében és kormányállásában korszerű energiatakarékos LED világítást kellet kialakítani, amelyhez elvárás volt az esztétikus rejtett kialakítás szerinti beépítés. A hajó energiamérlege szerint méretezett hálózathoz növelt teljesítményű generátorok beépítése volt szükséges, az energiatároláshoz új akkumulátorcsomag telepítése kellett, az energiaátalakításról pedig inverter beépítésével gondoskodtunk. A kormányállási pultot át kellett alakítani az új berendezések beépítésével összhangban, a kötelező kialakítási követelmények mellett modern, letisztult és jól átlátható külsővel.
"A vízsugárhajtás lényegében olyan, mint egy repülőgép sugárhajtóműve, azzal a különbséggel, hogy levegő helyett vizet lök ki magából. A Révfülöpbe két korszerű, csúcsteljesítményű vízsugárhajtóművet építettünk be, amelyek a legújabb, és legkifinomultabb korrózióvédelemmel vannak ellátva. A beépített hajtóművek sokféle áttétellel szerelhetőek, emiatt jól illeszthetők az erőforrás teljesítmény-, és fordulatszám karakterisztikájához."
– tette hozzá.
Weboldalunkon saját és harmadik fél általi sütiket használunk azért a böngészési élmény javításáért. Az alábbi gombra kattintva elfogadhatja szabályzatunkat, amely a böngésző beállításaiban bármikor módosítható. Bővebb információ az Adatvédelmi és cookie szabályzatunkban található.