A HES-TDL ambiciózus projekttel készül a hazai vízi közlekedés modernizációjára az európai és globális fenntarthatósági törekvéseknek megfelelően. Budapest hajóflottájának elöregedése és a belvizek egyre szigorodó környezetvédelmi követelményei szükségessé teszik a meglévő hajópark korszerűsítését. A vállalat vezetése egy olyan komplex terv megvalósítását tűzte ki célul, amely nemcsak a hajók környezeti hatását minimalizálja, hanem a magyar hajóipar fellendítését is elősegíti. A projekt keretében kész koncepciók születtek kibocsátásmentes hajtással ellátott személyhajók gyártására, illetve a régi, belsőégésű motorokkal felszerelt hajók korszerű technológiai átalakítására, ezáltal is elősegítve Budapest és potenciálisan más európai nagyvárosok zöld városképének kialakítását. A projekt előkészítése során vizsgált tanulmányok és saját számítások kimutatták, hogy egy tipikus budapesti személyhajó naponta több mint 895 liter üzemanyagot fogyaszt, ami egy egész hajózási szezonban több mint 210 000 liter elégetését, és több mint 550 tonna CO2 kibocsátását jelenti. Ez is rávilágított arra az égető problémára, hogy a hajóflotta modernizálása mellett a hajók üzemanyag-felhasználásának és kibocsátásának csökkentése is prioritást élvezzen.
A nemzetközi törekvésekkel összhangban a hajózás terén is szigorítják az üvegházhatású gázok kibocsátási normáit, jelentősen befolyásolva a hajókat és üzemeltetőiket. A 21. század környezetvédelmi kihívásaira válaszul a HES-TDL fejlesztésének célja, hogy a zéró emissziós elméleti koncepciókat és technológiákat a gyakorlatba átültetve megépüljön az első, hazai fejlesztésű, kibocsátásmentes és fenntartható folyami személyhajó prototípusa, amely nemzetközi szinten is egyedülálló úttörője lenne a technológia adaptálásának a vízi közlekedés területén. A projekt relevanciáját mi sem támasztja alá jobban az uniós és a globális célkitűzéseknél. Az Európai Zöld Megállapodás elsődleges célja Európa, mint az első klímasemleges kontinens megteremtése, amelynek szerves részét képezi az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet is kidolgozott már egy stratégiát a kibocsátás csökkentéséről, összhangban a Párizsi éghajlatvédelmi egyezménnyel és az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület célkitűzéseivel, de az Európai Tanács és az Európai Parlament is elkötelezte magát a belvízi hajózás ökológiai lábnyomának csökkentése mellett.
Hajóipari szempontból három lehetőség merül fel a fogyasztás és a kibocsátás csökkentésére. Megoldást jelenthet, egyrészt, új elektromos személyhajók építése, amelyek kibocsátásmentesek ugyan, de jelentős parti infrastruktúra-fejlesztést igényelnek, másrészt a meglévő hajók átalakítása dízel-elektromos hibrid hajtásúvá, ami egy praktikus átmenet lehet a tisztán elektromos hajózás felé, harmadrészt pedig a hidrogén technológia alkalmazása a hajtásrendszerben. A tisztán elektromos hajtás alkalmazása kihívást jelent töltőállomások hiánya miatt, de hosszú távon gazdaságilag és környezetvédelmi szempontból is fenntartható megoldás, a hidrogén hajtás a technológia újdonsága miatt a legköltségesebb lehetőség és a infrastruktúra is hiányzik az üzemeltetéséhez, a hibrid megoldás azonban költséghatékonyabb, mivel a meglévő infrastruktúrát kihasználja, azonban mindössze mérsékelt kibocsátáscsökkentést eredményez.
"A nemzetközi irányelvek és trendek láttán idővel elkerülhetetlenné válik a belsőégésű motorokkal ellátott hajók modernizálása. Az elöregedett, olykor fél évszázaddal ezelőtt épített hajók műszaki adottságai a legtöbb esetben már nem teszik lehetővé az új hajtásrendszerhez szükséges átépítéseket, ezért mindenképpen új hajókra lesz szükség. A technológiai korszerűsítéshez a hazai infrastruktúrának és szakértelemnek is fel kell készülnie, különben a zöldebb hajók gyártása továbbra is a külföldi ipart fogják ellátni munkával. Minden feltétel adott ahhoz, hogy a hazai piac is kitermelje ezeket a hajókat, ezért elsődleges célunk, hogy magyar vizeken magyar hajók közlekedjenek. Szeretnénk, ha a prototípus kivitelezése után először Budapesten, a magyar fővárosban helyezhetnénk üzembe a kibocsátásmentes hajókat, követendő mintaként szolgálva a nemzetközi színtéren is."
– mondta Hadászi Szabolcs, a HES-TDL stratégiai vezetője.
A HES-TDL a vízi közlekedés fejlesztése és a magyar hajópark korszerűsítése érdekében egy 130 fős kibocsátásmentes személyszállító hajót tervezett közösségi közlekedésre és kereskedelmi célokra egyaránt. A prototípus megalkotása jelentős előrelépést jelent a fenntartható és környezetbarát közlekedés irányába a Duna mentén, ami a környezeti terhelés csökkentése mellet hozzájárulhat a turizmus és a közlekedés fejlesztéséhez is. Az elkészült prototípus a gyártási tervei alapján bármikor újra megépíthető, a tervek módosításával pedig szabadon, egyedi igények mentén alakítható a koncepció. Tekintettel arra, hogy a prototípus egy töltéssel 2.5 óra üzemidőt teljesít, a jelenleg elérhető budapesti hajós szolgáltatások döntő többségéhez megfelelő alternatívát kínál a szolgáltatók számára.
A felhasználhatóságot figyelembe véve a tisztán elektromos meghajtású hajó mellett ugyanazon konstrukciót felhasználva egy dízel-elektromos hibrid, illetve egy hidrogén hajtáslánccal tervezett személyhajó tervezésén is folyik a munka. Magyarországon a kikötői infrastruktúra jelenleg nem teszi lehetővé egy tisztán elektromos és a hidrogén hajtású hajó gazdaságos és fenntartható üzemelését, az ideális rendszer kiépítése pedig rengeteg építési munkálattal járna, amelyhez idő és megfelelő forrás is szükséges. Az infrastrukturális fejlesztésre várva azonban egy dízel-elektromos hibrid meghajtású hajó megfelelő alternatívája lehet a jelenlegi, belsőégésű motorokkal ellátott flottának, több tonna káros anyagtól tehermentesítve a környezetet.
"A vízi közlekedéssel kapcsolatos nagyratörő ambíciók megvalósításához elengedhetetlen, hogy az elkövetkező években sokkal nagyobb figyelmet kapjanak a hajóipari kutatások, fejlesztések és innovációs törekvések hazánkban is. Komolyabb volumenű és célzott beruházásokra van szükség a magyar hajóiparban a jelenkori és jövőbeli környezetvédelmi kihívások megfelelő kezeléséhez és az átalakuló nemzetközi piaci igényekre való reagálásához.”
– tette hozzá a vezető.
Weboldalunkon saját és harmadik fél általi sütiket használunk azért a böngészési élmény javításáért. Az alábbi gombra kattintva elfogadhatja szabályzatunkat, amely a böngésző beállításaiban bármikor módosítható. Bővebb információ az Adatvédelmi és cookie szabályzatunkban található.